SEO-en Linkbuilding, voor veel webwinkelondernemers is het niet het favoriete aspect van online verkopen, toch is het een belangrijk aspect als je goed vindbaar wilt zijn. Gratis bezoekers uit de zoekmachines zijn namelijk voor de meeste webwinkels een belangrijke bron van bezoekers, en dit zijn gerichte bezoekers natuurlijk. Als iemand een zoekopdracht invoert in bijvoorbeeld Google, dan worden er vrijwel alleen maar relevante resultaten weergegeven waar de consument vervolgens uit kunt kiezen, als webwinkel is het belangrijk dat je tussen deze resultaten komt te staan. Bij voorkeur natuurlijk wel op de eerste pagina en het liefst bij de eerste drie of vijf posities. Dit krijg je natuurlijk niet zomaar voor elkaar omdat sommige bedrijven er al jaren mee bezig zijn. Daarom is het verstandig om continu door te blijven optimaliseren om je website zo goed mogelijk in te stellen voor de zoekmachines, daarnaast kan je constant bezig zijn met externe factoren die de rankings beïnvloeden in jouw voordeel. Om je website verder te optimaliseren kan je een extern bureau inschakelen, maar je kan er ook voor kiezen om een hoop zelf te doen. Soms gaat dit een stukje sneller en is het ook nog voordeliger. Om precies te weten wat cool wil ben je echter niet zomaar klaar, er zijn wel een stuk of 100, of zelfs meer, factoren die bepalen welke website het meest relevant is op een bepaalde zoekterm.
Seo info

Zorg dat de basis van je SEO helemaal goed is

Als je hierboven in een menu kijkt onder het kopje marketing, dan vind je ook een pagina met super veel uitleg over zoekmachine op de. Hier worden in principe alle basiselementen behandeld, hierbij bijvoorbeeld ontdekken dat Google houdt van unieke teksten, structuur in je website, een goede navigatie en ook snelheid is belangrijk. Als de basis van je website eenmaal goed staat dan komen pas de externe factoren in beeld. Externe factoren zoals vermeldingen op partnerwebsites en relevante bedrijfsgidsen zorgen ervoor dat Google weet welke website meest populair is op dit moment.

De bezoeker staat centraal

Waar het algoritme van Google een paar jaar geleden nog erg statisch was, en vooral op statistieken van het verleden lette, is de ervaring van de bezoeken tegenwoordig veel belangrijker geworden. Google wil dat de resultaten zo goed mogelijk aansluiten op de zoekopdracht van de consument. Als je webwinkel in deze resultaten voorkomt dan wil de bezoeker bijvoorbeeld een webwinkel vinden waar voldoende informatie beschikbaar is, en de producten direct te bestellen zijn. Dit is allemaal niet zo moeilijk voor elkaar te krijgen natuurlijk, maar hou er rekening mee dat je niet de enige bent die in deze markt of niche actief is. Optimaliseren gaat er daarom om dat je alles beter voor elkaar weet te krijgen dan de concurrenten in de zoekmachines. Een bezoeker die een specifieke zoekopdracht intypt in een zoekmachine die weten vaak precies wat hij of zij wilt. Als webwinkeleigenaar is het aan jou de taak om de bezoeken te bieden waar hij of zij om zoekt. Dit kan je doen door een duidelijke navigatie aan te brengen in je webshop, daarnaast helpt een goede zoekfunctie de klant om producten snel te vinden. Daarnaast is content van groot belang, goede informatie zorgt ervoor dat de zoekmachinerobots begrijpen waar je website over gaat, daarnaast is het voor klanten natuurlijk ook van belang om zoveel en zo duidelijk mogelijke informatie te vermelden. Dit kan je doen bij je producten, met informatiepagina’s en ook met een blog natuurlijk. Als je echt wil domineren in de zoekmachines dan zorg je ervoor dat elk onderwerp in elke vraag van klanten beschreven worden op je website.

Richt je webshop in op specifieke zoektermen

Massa is kassa, hoorde je vroeger wel eens. Tegenwoordig gaat deze vlieger niet helemaal meer op. Voor veel webwinkels is het namelijk veel verstandiger om in een kleine nichemarkt te handelen. Als je bijvoorbeeld elektronica wilt verkopen, dan kan je ervoor kiezen om alle elektronica te verkopen, maar je kan ook een niche uitkiezen zoals alleen toetsenborden bijvoorbeeld. Dit is verstandig om een aantal redenen. Als je een grote markt wil betreden dan is de drempel vaak een stuk hoger, je gaat de strijd aan met grote jongens zoals bol.com en Coolblue bijvoorbeeld. Hoewel we niet zeggen dat dit onmogelijk is, heb je een hoop marketing euro’s in een hele lange adem nodig om deze concurrenten van hun plaats te krijgen. Als je je recht op een kleinere markt, heb je vaak een stuk minder concurrenten, en kan je vaak een stuk sneller komen waar je graag wilt staan. Een bijkomend voordeel is dat steeds meer mensen een specifieke zoekterm in typen bij Google om zo relevant mogelijke resultaten te krijgen. Hierop kan je inspelen door je webwinkel ook in te richten op deze specifieke zoektermen, dit doe je met kleine specifieke categorieën bijvoorbeeld. Als je alleen toetsenborden verkoopt, dan kan je bijvoorbeeld een categorie aanmaken met ergonomische toetsenborden. Als een zoekopdracht hierop gericht is, is de kans een stuk groter dat jouw categoriepagina naar voren komt in de resultaten.
SEO Formule

Vraag en antwoord

Persoonlijk betrap ik mezelf ook steeds vaker op, als ik een vraag hebt of iets graag snel wil weten, dan typ ik het in een Google en het antwoord heb ik vaak binnen een minuut. Als je dit ook wel eens doet dan sta je er zeker niet alleen voor want uit onderzoek van Google zelf blijkt dat ongeveer een vijfde deel van alle zoekopdrachten uit een vraag bestaan. Ook hierop kan je inspelen met bijvoorbeeld een vraag en antwoordmodule per product of een FAQ pagina op je website. Hierop kan je zowel de vragen als de antwoorden samenvatten. Deze vragen kan je zelf bedenken maar het is nog beter als je de belangrijkste vragen van klanten bijhoudt. Hier word je sneller gevonden door potentiële consumenten en bied je hen ook nog relevante kennis wat bijdraagt aan je expertise status. Er kleeft nog een groot voordeel aan het verrijken van de content op je website, je klantenservice wordt hier als het ware mee ontlast. Door de vele informatie op je website vinden klanten eerder wat ze zoeken zonder dat het nodig is om contact op te nemen met de klantenservice. Als je een bepaalde vraag bijvoorbeeld iedere week krijgt, dan doe je er waarschijnlijk goed aan om hier wat meer over te vertellen op je website. Met een eenmalige investering in een blog of een informatiepagina kan je ervoor zorgen dat consumenten direct antwoord hebben er klantenservice tijd over heeft voor andere vragen.

Houd ook rekening met gesproken zoekopdrachten

De hebben hier onlangs ook al eens een blog over geschreven maar willen het hier graag ook nog een keer goed en kort toelichten. De toename van mobiele zoekopdrachten, en de kwaliteit van software, heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen gebruik maken van gesproken zoekopdrachten in plaats van geschreven. Dit wordt ook wel voice search genoemd. Deze ontwikkeling heeft er ook toe geleid dat mensen steeds specifiekere zoektermen invoeren zoals hierboven ook beschreven is. Dan hebben we het hier niet over bijvoorbeeld drie of vier woorden als een zoekterm, maar eerder een hele zin of een heel stuk van een tekst bijvoorbeeld, dat is natuurlijk een stuk makkelijker als je de tekst kan inspreken.
Zoeken

Locatiegebonden resultaten

Om consumenten en relevante resultaten te verschaffen, maar: steeds meer gebruik van locatiegegevens van een website en de consument zelf. Voor webwinkels is dit misschien niet een heel groot voordeel maar eerder lastig om mee om te gaan. Als webwinkel wil je waarschijnlijk de producten gewoon versturen, en heb je niet een fysieke winkel waar klanten kunnen komen. Als dat laatste wel het geval is, dan doe je er zeker goed aan om een boel kenbaar te maken op welke plek je gevestigd bent en hoe en wanneer het mogelijk is om een product af te halen.

Mobiel stoomt verder op

Hoeveel je vast niet te vertellen dat steeds meer mensen online zoeken en shoppen op hun smartphone of tablet. Mobiel stoomt ook dit jaar verder op en heeft waarschijnlijk al de helft van alle zoekopdrachten in handen naar dit jaar. Net als je webwinkels zelf, zou dus ook je zoekmachinestrategie steeds meer gefocust moeten zijn op het bereiken van mobiele bezoekers. Hou er ook rekening mee dat Google de voorkeur geeft aan websites die mobiel goed te gebruiken zijn. In 2017 wordt het zelfs zo, dat Google websites die mobiel vriendelijk zijn eerder gaat crawlen dan andere website. Die worden dus eigenlijk in de wachtrij gezet als je nog niet een goede mobiele website hebt.

Google leert van jou en het verleden

Door kunstmatige intelligentie worden zoekmachines in de toekomst er steeds handiger in om aan jou de beste zoekresultaten te presenteren. Google houdt een ongelofelijk grote database bij van alle zoekopdrachten en alle mensen die ooit wat ingetypt hebben. Op basis hiervan maakt de software zelf beslissingen over welke zoekopdrachten voor jou gesuggereerd kunnen worden en welke resultaten voor jou belangrijk kunnen zijn. In de toekomst zullen we bijvoorbeeld zien dat de zoekopdrachten steeds meer context bevatten of deze zelf weten toe te voegen, wij kunnen er niet op wachten want de zoekmachine resultaten worden volgens ons alleen maar beter op deze manier!

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op