Webshop keurmerk: 7 keurmerken onder de loep

Als je een webshop hebt, is het slim om te werken aan elementen die vertrouwen geven een aan de bezoeker. Een mooi webwinkeldesign, een zichtbaar telefoonnummer, social media knoppen, een iDeal logo en sterratings zijn allemaal voorbeelden van elementen die hieraan kunnen bijdragen. Een vrij eenvoudig te realiseren ‘trust element' dat ook goed in dit rijtje past is een webshop keurmerk. Het Thuiswinkel waarborg is daar de bekendste van, maar er zijn er nog veel meer! Zeker als je pas net met een eigen webshop begint, dan is het interessant om voor een goedkoper alternatief te gaan. In dit blog gaan we dieper in op welke webshop keurmerken er zijn, en wat ze voor je kunnen betekenen.

Wat doet een webwinkel keurmerk?

  1. In de basis hanteren webshop keurmerken regels bij hun leden om zo te zorgen voor vertrouwen bij de consument.
  2. Als er iets mis gaat bij een bestelling, kan een consument het keurmerk inschakelen, en dan ben je als webshop eigenaar verplicht om mee te werken.
  3. In de loop der tijd zijn daar tal van extra producten bijgekomen. Zo verzorgen ze reviews en ratings, bemiddelen ze bij conflicten, kun je er als webshop (juridische) documenten downloaden, verzorgen ze SEO advies, organiseren ze evenementen en ga zo maar door. Voor alles wat webwinkel keurmerken aanbieden, kun je het beste de sites van deze keurmerken afzonderlijk bekijken.

Waarom een webshop keurmerk?

In de praktijk denken we dat de meeste webshop eigenaren gewoon op zoek zijn naar een logo dat bijdraagt aan commercieel succes. Een logo geeft klanten vertrouwen en ze zullen dus eerder geneigd zijn om bij je te bestellen. Het is dan raadzaam dat je je zaken wel goed op orde hebt, want voor het voeren van het keurmerk, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze worden per keurmerk toegelicht.

Voordelen van een keurmerk zijn:
  • Een keurmerk werkt vertrouwen op bij de consument
  • Je kunt gebruik maken van andere producten en services die ze aanbieden; Bijvoorbeeld juridische hulp.
  • Je ontvangt een verwijzing / link van een website met doorgaans behoorlijk hoge betrouwbaarheid.
  • Het is mogelijk om makkelijker reviews te verzamelen en te laten zien bij het keurmerk.

Bij een webshop met een keurmerk kunnen klanten veilig en betrouwbaar winkelen, wat conversie-verhogend werkt.

Een nadeel van een webshop keurmerk:
  • De kosten zijn een nadeel van een keurmerk. Je betaalt eigenlijk voor het voeren van een logo.

Afhankelijk van de fase waarin je jezelf bevindt met je webshop, kun je een keurmerk uitkiezen waarbij je jezelf wilt aansluiten. Een argument om dit niet te doen, is dat je kosten maakt voor iets waar je relatief weinig voor terug krijgt. Toch raden wij beginnende webshops wel aan om minimaal één keurmerk te voeren. Met een keurmerk straal je direct al meer vertrouwen uit, iets wat juist beginnende webshops veel nodig hebben.

Welke keurmerken zijn er?

Er zijn een aantal bekendere webwinkel keurmerken waar je een webshop bij aan kunt sluiten. We hebben een aantal van deze webshop keurmerken op een rijtje gezet en zullen ze daaronder nog wat uitvoeriger behandelen.

Keurmerk infoThuiswinkel WaarborgWebshop KeurmerkTrusted ShopsQshopsWebwinkel keur
thuiswinkel waarborg iconwebshop keurmerk icontrusted shops iconqshops iconwebwinkelkeur icon
Thuiswinkel WaarborgWebshop KeurmerkTrusted ShopsQshopsWebwinkel Keur
Sinds20012001199920042010
Aangesloten shops220063002500028006400
klantbeoordelingenjajajajaja
klachtenbemiddelingjajajajaja
Inschrijfkosten€75neeneeneenee
Certificering p/j€390neeneeneenee
Contributie p/j vanaf€150€195€1428€288€107,40
Contributie p/j tot€29000€195Oplopend€1068€239,40

 

thuiswinkel waarborg logoThuiswinkel Waarborg

Voor wie? Grotere webwinkels 

Het Thuiswinkel Waarborg is het bekendste keurmerk. Met name doordat de grotere webshops met deze organisatie in zee gaan kom je het Thuiswinkel Waarborg regelmatig tegen tijdens het shoppen. Wehkamp en bol.com zijn bijvoorbeeld webwinkels die het Thuiswinkel Waarborg logo voeren.

Kosten lidmaatschap Thuiswinkel Waarborg

  • Kosten lidmaatschap: Eenmalig €75,-
  • Certificeringskosten jaarlijks €390 + €45 per URL
  • Contributie: €150 – €29.000

thuiswinkel zakelijk logoThuiswinkel Zakelijk

Voor wie? Grotere B2B webwinkels

Thuiswinkel Zakelijk is een keurmerk dat gericht is op B2B bedrijven. Je kunt hierbij denken aan groothandels, fabrikanten, leveranciers en webshops met zakelijke klanten. Dit keurmerk is eventueel ook te combineren met het Thuiswinkel Waarborg voor een lager tarief.

Kosten lidmaatschap Thuiswinkel Zakelijk:

  • Eenmalig €75,-
  • Certificeringskosten jaarlijks €390 + €45 per URL
  • Contributie: €150 – €29.000

qshops keurmerk logoQshops Keurmerk

Voor wie? Starters, niche webshops, kleinere webwinkels en bedrijven met meerdere webshop url's.

Qshops is één van de goedkopere keurmerken om te voeren. Als je lid wordt, kun je ook gratis gebruik maken van klantbeoordelingen en betaaloplossingen. Ruim 2800 webshops zijn aangesloten bij Qshops. Wat ons betreft is deze zeker het overwegen waard als je net begint met een webwinkel. Ook als je meerdere shops in je beheer hebt, kun je met Qshops voordelig uit de voeten.

Kosten lidmaatschap Qshops:

  • €24 p/m voor Plus – 5 webwinkels, 1000 review uitnodigingen
  • €48 p/m voor Pro – 10 webwinkels, 3000 review uitnodigingen
  • €89 p/m voor Premium – 15 webwinkels, 6000 review uitnodigingen

trusted shops logoTrusted Shops

Voor wie? Middelgrote en grote webwinkels (ook internationaal)

Trusted Shops zul je waarschijnlijk ook wel aan het logo herkennen. Het is een keurmerk waarbij ruim 25.000 webshops zijn aangesloten. Dat komt onder meer doordat het een internationale insteek heeft. Hierdoor kan het een interessante keuze zijn voor webwinkels die internationaal opereren.

Kosten lidmaatschap Trusted Shops:

  • €119 p/m voor Start – voor webshops met een omzet tot €100.000 per jaar
  • €209  p/m voor Pro – voor webshops met een omzet tot €500.000 per jaar
  • €279 p/m voor Premium – voor webshops met een omzet tot €1.000.000 per jaar
  • Bij omzet van meer dan €1.000.000 online omzet is er een pakket op maat

webshop keurmerk logoWebshop keurmerk

Voor wie? Starters, kleine- en middelgrote webwinkels (ook internationaal)

Webshop Keurmerk is een oudgediende in Nederland die tegenwoordig ook de vleugels naar het buitenland heeft uitgeslagen onder het keurmerk: Webshop Trustmark. Met 6300 aangesloten webshops in Nederland en 6900 wereldwijd, is het een veel gezien keurmerk. Er zijn veel gratis voordelen aan het Webshop Keurmerk verbonden tegen behoorlijk lage kosten. Je kunt denken aan gratis klantbeoordelingen van Kiyoh, gratis juridisch advies en een geschillencommissie.

Kosten Webshop Keurmerk:

  • €195 per jaar excl. btw

webwinkel keur logoWebwinkelkeur

Voor wie? Starters, kleine- en middelgrote webwinkels (ook internationaal)

WebwinkelKeur bestaat sinds 2010 en heeft inmiddels 6400 aangesloten webshops. Het is een fris opgezet keurmerk met een keurige site en een compleet reviewsysteem. De lage prijs maakt dit keurmerk zeker het overwegen waard.

Kosten lidmaatschap Webwinkelkeur:

  • €8,95 p/m voor Start – 5 shops, 15 reviewverzoeken p/m
  • €12,95 p/m voor Plus – Uitgebreid reviewsysteem, 1000 review verzoeken p/m
  • €19,95 p/m voor Pro – Internationaal keurmerk, 3000 reviewverzoeken p/m

Overige keurmerken:

ict waarborg logo

Kies wel voor een bekend webshop keurmerk

Er bestaat best wat twijfel over de waarde van keurmerken. Zowel aan de kant van de consument als aan de kant van de webshops zijn er vragen over de betrouwbaarheid en het nut van een keurmerk. Dat is begrijpelijk.  De keurmerken hoeven nergens aan te voldoen en stellen hun eigen regels op. Omdat het vrij eenvoudig is, en lucratief kan zijn om een keurmerk te starten, zie je ook een hoop rommel initiatieven. Dit lijken probeersels van mensen die eenvoudig geld willen verdienen. Wij zouden dit soort partijen daarom links laten liggen en alleen maar gebruik maken van de bekende keurmerken.

Moet je dan wel een keurmerk voeren?

Ja!

De meerwaarde van een keurmerk ligt wat ons betreft hoger dan de kosten (zie hiervoor de eerder genoemde punten). Dan moet je wel een keurmerk kiezen dat past in de fase van jouw webwinkel. Het heeft geen zin om honderden euro's per maand te betalen als je nog geen product verkocht hebt.

Vind je het te duur? Zoek dan naar andere manieren om vertrouwen uit te stralen. Een iDeal logo werkt al goed, maar je kunt ook zelf een icoon/plaatje maken dat betrouwbaarheid uitstraalt.

0 CommentsSluit reacties

Laat een reactie achter