Webshop SEO: belangrijke tips voor een vindbare webwinkel

De belangrijkste verkeersbron voor webshops zijn de zoekmachines. En dan hebben we het met name over Google. Webshop SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, zorgt ervoor dat jouw webshop beter vindbaar is.

SEO is een stap die belangrijk is bij het begin van een webshop maar ook als je een succesvolle webshop hebt opgebouwd.

Wij gaan in op de kneepjes van het SEO-vak en op tools die jou hierbij kunnen helpen.

Zoekmachine optimalisatie voor je webwinkel: de basis

Zoekmachine optimalisatie voor jouw webwinkel is een langzaam proces waar vele maanden en zelfs jaren overheen gaat.

Je kunt opereren binnen 3 hoofdcategorieën:

  • Content
  • Technische SEO
  • Linkbuilding

SEO Content strategie

Misschien wel het belangrijkste is dat je de content richt op het antwoord dat mensen hopen te vinden als ze een bepaald zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden invoeren in de zoekmachine. Probeer mensen hier zoveel mogelijk mee te helpen.

Produceer unieke content

Schrijf alles uniek en wees behulpzaam. Iemand die last heeft van teveel fruitvliegjes moet je behulpzaam zijn, door op jouw blog bestrijdingstips te geven en niet alleen te linken naar dat ene artikel wat jij toevallig verkoopt. Denk altijd aan het volgende:

Verwerk de voornaamste keywords in de domeinnaam. Maak de url niet te lang maar probeer wel je belangrijkste keyword er in te verwerken. Ga er overigens niet van uit dat deze toevoeging je gelijk naar pagina 1 brengt, want dat is tegenwoordig niet meer zo. Toch heeft het wel degelijk (in combinatie met goede seo teksten) een toegevoegde waarde.

  • Verwerk de belangrijkste keyword van een pagina in de rest van de url: Bijvoorbeeld: Schoudertassen.nl/schoudertas-converse

Je hebt een aantal middelen tot je beschikking om content te optimaliseren:

Zorg dat je gehele site er goed bij staat!

Alle pagina's, alle footers, alle headers, alle trust factoren. Alles moet net wat beter! En kan echt beter. Pak al deze onderwerpen eens aan: Staat jouw contact pagina er bijvoorbeeld wel goed bij? Is die pagina persoonlijk?

  • Homepage & algehele betrouwbaarheid site
  • Productpagina's
  • Categoriepagina's
  • Blog

In het geval van een webshop is dat vaak het type product, maar achterliggend zoekt iemand naar een betrouwbare webshop met de juiste unieke informatie en wellicht aantrekkelijke prijzen.

Het is erg belangrijk om uniek geschreven teksten te gebruiken. Hoe nuttiger deze zijn voor wat de bezoeker zoekt, hoe beter.

Title tag & description tag

Bij iedere pagina kun je een meta title en meta description toevoegen. Dit zijn de zinnen die doorgaans, maar niet altijd, vaak zichtbaar worden in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat je mensen op je laat klikken en zorg ook dat dit aansluit op de content van de pagina.

Plaats de keywords zeker in de title tag. Maak je titel ook niet te lang. Beperk het tot een 10tal woorden en liefst niet veel langer dan 50 tot 60 lettertekens. Zet je belangrijkste trefwoorden ook vooraan in de titel. Hoe belangrijker, hoe meer naar voor.

Het belangrijkste met een Meta Description: Zorg voor een goede uitleg en haal een mogelijke bezoeker indien mogelijk over om te klikken.

Goed om te weten: een meta description wordt door Google afgekapt bij ongeveer 155 tekens. Zorg er dan ook voor dat dit aantal tekens niet overschreden wordt. Het staat niet alleen lelijk, maar schept soms ook onduidelijkheid.

Alt tags afbeeldingen

Vrijwel elke webshop beschikt over afbeeldingen. De bezoekers willen immers goed zien wat ze kopen. Vergeet geen alt tag toe te voegen per afbeelding, zodat voor Google ook duidelijk wordt wat voor een afbeelding het is. Op strategisch niveau kan je bij deze toepassing ook de belangrijkste keywords van je webshop verwerken. Zo wordt je webshop steeds beter gevonden via ‘afbeeldingen' bij Google met de zoektermen waarop je graag gevonden wordt.

Structureer je content

Door een goede structuur op ze zetten kun je pagina's inrichten op wat mensen zoeken. Een goede structuur is eveneens belangrijk voor de spiders van de zoekmachines. Iets dat ook wel enigszins met technische SEO te maken heeft.

Met een blog kun je je richten op keywords waarop je graag gevonden wordt. Houd altijd een goede structuur aan met h1, h2, h3, h4 kopjes en maak de tekstblokken niet te lang.

H1, H2, H3 tag

De H1 tag is een titel tag in de HTML. Zoekmachines hechten belang aan de woorden op de titels of subtitels van de tekst, daar een titel vaak de essentie van de tekst weergeeft. Weef je keywords dus in de titels. Daarnaast is het belangrijk om hiërarchie in gebruik van de headers toe te passen. (ESSENTIEEL!) Gebruik je een H3, dan hoor je ook een H2 terug te laten komen in de tekst. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de overige headers (zoals H4, H5, H6 etc.)

Pas op: Doe dit niet teveel. Gebruik alleen keywords in headers als de content eronder er ook over gaat.

Voeg regelmatig content toe

Als jij veel bezig bent met jouw site en Google kan dat zien via vele updates  & vernieuwingen dan zal Google ook steeds vaker langskomen en jouw website beter waarderen.

Keywords in de Content

Belangrijk is nog steeds wat men uiteindelijk leest in de tekst van de pagina zelf. Maak dat de keywords er goed in verweven zitten en een aantal maal voorkomen in de tekst. Een densiteit van 3 tot 5% zou een goede verhouding zijn. Wees ook vooral niet zuinig op het aantal woorden. Een tekst van minimaal 250-300 woorden heeft een grotere kans op indexatie in Google.

Zorg er wel voor dat de tekst nog inhoudelijk leesbaar blijft. Zoals je in het bovenstaande voorbeeld ziet kan je ook te veel keywords gebruiken. Dit wordt keyword stuffing genoemd en daar is Google fel op tegen. Google merkt vrijwel gelijk dat dit niet natuurlijk is en daarom heeft het weinig zin.

Met Keyword gebruik moet je in content eigenlijk in 2019 iets anders omgaan: Je moet bezoekers helpen met de content. Valt er niet te helpen meer op het onderwerp waar jij over schrijft? Stop dan met schrijven. Kan je nog wel helpen? Ga dan lekker door 🙂 Keyword gebruik is eigenlijk secundair.

Een veelgebruikte WordPress plugin voor het optimaliseren van de on-page content is Yoast. Hiermee kun je ook eenvoudig technische verbeteringen doorvoeren.

Technische SEO

Technische SEO voor jouw webwinkel betekent dat de technische aspecten van een webshop zorgen voor een betere indexering in de zoekmachines.

Bepaalde factoren zijn hierbij belangrijk voor de bezoekers, maar ook voor de mate waarin een zoekmachine jouw site beoordeeld.

Voorbeelden van zaken die goed moeten werken zijn: hosting snelheid, mobile friendliness/responsiveness, crawlability van de site (voor de spiders van de zoekmachines).

Sommige dingen kun je eenvoudig zelf zien en een aantal dingen kun je oplossen dankzij handige tools.

Snelle webshop hosting

Ook de snelheid van je webwinkel is van belang voor zoekmachines. Net als bezoekers houden zoekmachines ook niet van dat webwinkels langzaam laden. De gemiddelde laadtijd is daarom een belangrijke factor geworden voor zoekmachines. Kijk dus altijd naar een goede hosting partij.

Om te zorgen dat je website sneller wordt dan kun je verschillende dingen aanpassen. Zo kan je de afbeeldingen opnieuw inladen met kleinere bestanden. Grote afbeeldingen met veel pixels duren langer om te laden. Daarnaast moet je zo weinig mogelijk code in de tekst gebruiken. Maak ook nooit gebruik van moeilijk flash afbeeldingen die lang nodig hebben om te laden.

Voorkom dode links

Zorg ervoor dat de links in je site allemaal werken. Zowel voor gebruikers als de crawlers is dit belangrijk. Een handige tool om zowel interne als uitgaande dode links te vinden is Screaming frog.

Werkt goed: SSL / Beveiligde verbinding

Google geeft beveiligde website voorrang. Dat houdt in dat webwinkels met een beveiligde https:// verbinding er weer een pluspunt bij hebben als het gaat om zoekmachine optimalisatie!

https

Als je al het bovenstaande structureel goed doet dan ga je vanzelf klimmen in de resultaten. Op een gegeven moment zul je echter niet meer verder stijgen. De top-concurrenten hebben dit natuurlijk ook allemaal gedaan. Vanaf nu is het aantal inkomende links belangrijk!

sitemaps en robots.txt op orde?

Een goede sitemap is ook van belang, zowel voor Google Search Console als voor een goed begrip voor de structuur van je site, ook wordt uit een sitemap duidelijk wat, wanneer is geüpdatet of toegevoegd en waar het in de website structuur valt. Denk hierbij ook na wat je in je sitemap wilt hebben, zijn het alleen pagina's en posts en producten of wil je er meer in?

Zorg vervolgens dat je sitemap weer in je robots.txt plaatst.

Als jij veel bezig bent met jouw site en Google kan dat zien via vele updates  & vernieuwingen dan zal Google ook steeds vaker langskomen en jouw website beter waarderen.

Bezoekers willen graag zo snel mogelijk dat product vinden en aanschaffen, een lange zoektocht en het niet kunnen vinden heeft negatieve invloed op SEO en op jouw webshop conversie. 

Linkbuilding

Als je een nieuwe webwinkel begint zal het een tijdje duren voordat je goed gevonden wordt in Google. Je hebt dan nog niet zoveel links naar je website vergeleken met concurrenten die al langer bezig zijn. Meld je website daarom aan bij zoveel mogelijk relevante webgidsen en startpagina's. Naast linkwaarde krijg je ook nog bezoekers op je webwinkel via al deze links!

De Google ranking is ook gebaseerd op het aantal inkomende links op uw website. Hoe meer links naar je webwinkel hoe hoger de kwaliteit van je webwinkel door Google wordt ingeschat. Google ziet de links naar website als stemmen. Relevante en kwaliteit linkjes gelden hierbij als een stem die zwaarder weegt. Zorg dus voor tientallen, liefst honderden, links naar je webwinkel. Hierdoor zal Google je webwinkel steeds belangrijker vinden.

Zoek structureel naar nieuwe linkjes!

Als je je website eenmaal hebt aangemeld bij de meeste webgidsen en startpagina's is het nog niet afgelopen. Je moet structureel op zoek gaan naar nieuwe linkjes naar je webwinkel. je concurrenten zitten namelijk ook niet stil. Zoek naar nieuwe mogelijkheid zoals linkjes op bevriende websites en in het profiel van forums bijvoorbeeld.

Gebruik de juiste ankerteksten

Om op bepaalde woorden gevonden te worden kun je linkjes bouwen met een relevante anker tekst en omschrijving. Hieraan kan de zoekmachine aflezen wat er met de link bedoeld wordt. Als je een laarzen webwinkel hebt, en je wil gevonden worden op het zoekwoord ‘laarzen kopen' dan zorg je voor zulke ankerteksten krijgt.

Zorg er wel voor dat je niet te vaak dezelfde anker teksten gebruiken, hou het zo veel mogelijk natuurlijk. Gebruik bijvoorbeeld ook ankerteksten zoals laarzen webshop, laarzen bestellen en andere relevante termen.

Waarde van een link

Een link van een waardevolle website (die over hetzelfde onderwerp gaat en zelf hoog scoort binnen Google) is van veel meer waarde dan een link van een ‘onpopulaire' website. Google hecht meer waarde aan een link die relevant is en afkomstig is van een kwalitatieve website.

Meld je website aan bij relevante webgidsen en startpagina's.

Het bepalen van de juiste keywords* waarop je gevonden wilt worden is de basis van een goede SEO. Op basis van deze keywords en/of korte zinnen ga je de content van je webwinkel verbeteren. De juiste keywords kan je vinden via Search Console Data, Mangools of Semrush.

Naast de homepage en de productpagina's zijn ook de categoriepagina's uitermate geschikt voor de plaatsing van SEO content. Omdat Google voornamelijk tekst kan lezen moet je voldoende relevante teksten toevoegen om te vertellen waar je pagina over gaat. Help de bezoekers vooral op weg in waar ze naar zoeken. (dit kan je zien via Search Console)

Hoe bepaal je de juiste keywords? Door een aantal resultaten te analyseren, zoals het zoekvolume, hoogte concurrentie en haalbaarheid. Dit is wel even een uitzoekwerk, maar het loont zeker!

Het is verleidelijk om hierbij te kiezen voor de zoektermen met een hoog zoekvolume. Toch blijkt het dat deze zoekwoorden juist minder geschikt zijn in verband met hoge concurrentie. Over het algemeen kan je wel zeggen dat hoe specifieker de zoekterm is, hoe lager de concurrentie.

Nuttige Gratis SEO Tools

Als je Semrush en Mangools hebt draaien heb je weinig meer nodig. Wat wij echter verder aanraden is het volgende:

  • Download Screaming Frog (Gratis Software tot 500 url's) – Dat is een tool waarmee je kan zien hoe crawlers jouw site interpreteren. Bijzonder handige tool om erbij te hebben en errors in je site op te speuren.
  • Google Search Console & Google Analytics zijn vanzelfsprekend ook een must.
  • Zelf gebruiken wij ook de plugin ‘Redirect Path‘ veel (Chrome Add-on). Daarmee kan je zien hoe sites zich gedragen als ze op URLs komen en of er affiliate links of redirects etc  tussen zitten.
  • Ook linkparser kan een handig tool zijn, een goede google chrome extensie om te zien of links follow / nofollow zijn en al dan niet intern of extern gaan.
  • MOZ (niet gratis overigens) is daarbij ook wel een aardige alles-in-één seo tool, maar in onze optiek op dit moment een stuk minder dan Semrush.
  • Er zijn nog tientallen andere tools, allen soms nuttig, maar in het algemeen niet nodig, met deze bovenstaande SEO tools heb je alles in handen.

Met deze tools kan je jouw webshop goed analyseren op op die manier focus te bepalen voor jouw SEO strategie.

SEO tools die jou kunnen helpen

We zweren zelf bij 5 SEO tools.

Omdat je niet altijd alle content en technische aspecten van een webwinkel kunt overzien, zijn er tools die hierbij kunnen helpen. Je kunt hierbij denken aan de volgende soorten SEO tools:

  • Zoektermen Analyse
  • Ranking Trackers
  • Website & Content Analyse Systemen
  • Backlinks Checkers
  • Snelheid Analyse
  • en allerlei Toolbars voor kleinere oplossingen.

Er zijn wat ons betreft 5 tools die iedereen zou moeten gebruiken:

  • Search Console
  • Screaming Frog
  • Mangools
  • Yoast
  • SEMrush (enkel voor grote webshops)

Semrush is een alles in één seo pakket. Dit houdt in dat de software eigenlijk alles kan, zowel Rankings Tracken, concurrenten scannen als backlinks bekijken + echt nog heel veel meer.

Met zo'n tool kan je concreet alles: Bekijken waar je concurrenten op ranken, welke termen je nog mist. Hoe je bepaalde onderwerpen moet aanpakken. Maar ook: Hoe jouw site erbij staat en wat er wel en niet klopt. Buiten deze tool gebruiken wij ook nog enkele andere tools:

Mangools bestaat uit 5 delen: Serpwatcher, Serpchecker, KWfinder, Linkminer en Siteprofiler

Mangools vinden wij voornamelijk sterk door de site profiler en de lijsten van zoekwoorden die je gemakkelijk kan maken. Ook erg fijn om te zien hoeveel concurrentie er op alle keywords zit. Zo kan je eenvoudig niches / kansen zien waar de concurrentie laag is en waar hoog in Google ranken dus een stuk gemakkelijker is. =)

Mangools is in feite de overkoepelende naam: het gaat om een all in one pakket met de verschillende tools: KWFinder, SERPchecker, SERPwatcher, LINKminer en SITEprofiler, gezamenlijk zijn deze 5 tools een goed, compleet SEO pakket voor beginners tot gevorderden. Gaat niet diep in op technische SEO, wel alles er omheen.

  • Handig om te kijken hoe sterk je site is, waar je op rankt, waar nog kansen liggen, wat de competitie en concurrentie doet, waar de competitie en concurrentie links hebben; enzovoorts.
  • Erg fijn om snel te zien hoe sterk een domein is (Site Profiler)
  • Erg fijn om Keyword lijsten mee te maken; zie dat uit onze lijst:
We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo
      Enable registration in settings - general