Als vervolg op ons vorige artikel dachten we dat het handig zou zijn om ook de Duitse markt eens onder de loep te nemen als het gaat om online betalen. In Duitsland kent men geen iDEAL en heeft men dus andere methoden om geld over te maken op internet. De Duitse markt kent maar liefst 46 miljoen online consumenten en dit groeit nog ieder jaar. Op zijn zachtst gezegd, de Duitse markt is zeer groot en ook zeer aantrekkelijk voor Nederlandse ondernemers. In dit artikel gaan we het daarom hebben over betalen op internet in Duitsland. Dit is natuurlijk voornamelijk interessant voor online ondernemers die al een winkel of website in Duitsland hebben. Ook als dat nog niet het geval is, kan je er wellicht wat van leren. In Duitsland werkt het allemaal net even iets anders en zijn er veel kansen op het gebied van e-commerce.
proces

De belangrijkste betaalmethoden in Duitsland

Om je een stukje op weg te helpen hebben we een kort onderzoekje gedaan naar wat de belangrijkste betaalmethoden eigenlijk zijn bij onze oosterburen. Verkopen op internet in het buitenland vereist een iets andere aanpak dan die we in Nederland kennen. De juiste manier om het betaalproces in te richten is nog niet zo eenvoudig. Internetbankieren wordt wel gebruikt in Duitsland, maar het is nog niet heel populair. Duitsers maken daarom veelal gebruik van creditcard en PayPal. Het is misschien vreemd, maar de Duitsers zijn nog niet zo ver als het gaat om online betalen. Wij denken echter dat het niet lang gaat duren voordat ook Duitsland zijn eigen iDEAL gaat omarmen.

Een Duits bedrijf beginnen

Als je online wilt ondernemen over de grens is het soms noodzakelijk om een buitenlands bedrijf op te richten. In Duitsland is dat ook het geval, de regels zijn hier vrij streng, dus houd er rekening mee dat je een hoop papierwerk moet invullen voordat je eindelijk online kunt verkopen aan Duitse consumenten. Omdat de Duitse wet vrij streng is, is het eerst van belang om een Duits adres te nemen en een Duitse bankrekening. Vervolgens kan je je inschrijven als bedrijf in Duitsland.

Het belang van de juiste betaalmethode

Onderzoeken tonen aan dat consumenten veel verschillende voorkeuren hebben als het gaat om online betalen, dat zal in het buitenland waarschijnlijk niet anders zijn. De meeste mensen kopen alleen bij een webwinkel als de betaalmethode aanwezig is waaraan zij de voorkeur geven. Als de gewenste methode niet aanwezig is, dan gaat de consument wellicht op zoek naar een andere winkel waar dit wel mogelijk is.

Hoe betalen Duitsers het liefst?

Het zal je niet verbazen, Duitsers betalen net als Nederlanders het liefst achteraf, nadat de bestelling is ontvangen. Dit is natuurlijk wel zo veilig en betrouwbaar. Verschillende onderzoeken tonen aan dat betaling per factuur achteraf de belangrijkste methode is in Duitsland. Natuurlijk kun je ook vooraf een factuur sturen en wachten op de betaling, maar dit gaat erg traag en hierbij; de consument wil liever eerst het product bekijken. Om gebruik te maken van achteraf betalen kan je het best een derde partij inschakelen. Anders moet je zelf steeds achter je geld aan, dit kan ook een hoop tijd kosten. Een betaalprovider zoals Afterpay kan dit voor je oplossen. Deze en andere partijen zijn tegenwoordig ook actief in het buitenland. Zij nemen het betaalverkeer voor je uit handen voor een klein percentage van de omzet. Deze kosten kan je eventueel doorberekenen in je marge of extra berekenen bij het afrekenen proces, dit laatste is trouwens niet aanbevolen voor de conversie.
Online betalen

De direct debit methode

Een andere belangrijke methode, die we in Nederland niet kennen, is de direct debit methode. Eigenlijk werkt dit systeem net zoals iDEAL, maar ziet het er iets minder goed uit. Sommige online consumenten vinden het systeem daarom niet erg handig. Toch is deze methode het beste alternatief als je in Duitsland gaat winkelen op internet. Net als iDEAL is dit systeem snel en betrouwbaar waardoor je eenvoudig online kunt winkelen. De consument hoeft alleen zijn of haar gegevens van de eigen bank in te vullen en vervolgens wordt het bedrag afgeschreven van de rekening.

Sofort banking

Nog een methode, die u wellicht wel kent uit België, is Sofort banking. Deze methode wordt ook veel gebruikt in Duitsland en was voorheen bekend onder een andere naam. De stijgende populariteit van deze betaalproviders zorgt ervoor dat steeds meer consumenten verwachten

Achteraf betalen in Duitsland

Zoals benoemd houden ook Duitse consumenten ervan om te zien wat ze krijgen voordat hij betaald moet worden. Achteraf betalen in je webshop zorgt bovendien voor een stukje vertrouwen van de consument. Als je laat zien dat het mogelijk is om achteraf te betalen dan moet het wel goed zitten.
achteraf betalen

De verschillen en overeenkomsten nog eens op een rijtje

Op het eerste oog hadden we eigenlijk niet verwacht dat het online betalen in deze twee buurlanden zoveel kan verschillen. Een eenvoudig systeem zoals iDEAL, zoals we hier in Nederland kennen, is in Duitsland nog niet echt van de grond gekomen. Dit komt misschien omdat er juist meer mensen in Duitsland wonen die je allemaal moet overtuigen van een dezelfde betaalmethode. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om betrouwbaar online je geld over te maken naar een Duitse webwinkel. Wat we hebben gezien is dat ook achteraf betalen hier in een paar jaar een vlucht heeft genomen. Als je een webwinkel begint in Duitsland, denk er dan aan dat je alle mogelijke betaalmethodes aanbiedt die je klanten wensen, dan is de kans op verkoop een stuk hoger.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op