De belangrijkste Duitse betaalmethoden

Webwinkelsucces.nl » De belangrijkste Duitse betaalmethoden

Als je al succesvol bent met een webwinkel in Nederland of je hebt grote ambities, dan lonkt het buitenland. Duitsland is dan samen met België voor veel Nederlandse ondernemingen een logische stap. Een belangrijke reden om de Duitse markt op te gaan is dat deze ongeveer 5x groter is dan de Nederlandse markt. Om een deel van deze omzet te kunnen opstrijken, dien je je wel eerst te verdiepen in de betaalmethodes in Duitsland. Deze wijken namelijk af van die in Nederland.

  • De Duitse variant van iDeal heet ‘Giropay'. De bekendere Payment Service Providers voor webshop eigenaren bieden ook Giropay aan voor Duitse webshops. 

Voorkeuren voor betaalmethoden in Duitsland

Verkopen op internet in het buitenland vereist een iets andere aanpak dan die we in Nederland kennen. Om je een stukje op weg te helpen hebben we een kort onderzoek gedaan naar wat de belangrijkste betaalmethoden eigenlijk zijn bij onze oosterburen:

  • 41,3% Op rekening / achterafbetaling
  • 32% Paypal
  • 8,7% ELV/Lastschrift
  • 8,5% Credit Card
  • 3,4% Amazon payments
  • 3,2% Sofort
  • 2,9% overig

Data (2018) van www.ifhkoeln.de

Snel naar de juiste Duitse PSP aanbieder?
Bekijk PAY.NL, MOLLIE of MULTISAFEPAY voor de integratie van de belangrijkste Duitse betaalmethoden.

Achteraf betalen in Duitsland (41,3%)

Duitsers betalen het liefst achteraf, nadat de bestelling is ontvangen. Verschillende onderzoeken tonen ook aan dat betaling per factuur achteraf de belangrijkste methode is in Duitsland. Afterpay en Klarna zijn betaalmethodes die dit kunnen. Diverse payment service providers bieden dit aan.

PayPal (32%)

avg banner

Na achteraf betalen is PayPal een populaire betaalmethoden. PayPal is in feite een tussenpartij voor directe betalingen en creditcard betalingen. Hierdoor kunnen webwinkels niet bij bijvoorbeeld de creditcard gegevens. Voor webshops is PayPal vaak een wat duurdere oplossing maar in een land als Duitsland is het verstandig om deze betaalmethode wel aan te bieden.

ELV Lastschrift (8,7%)

ELV (Elektronisches Lastschriftverfahren) is een automatische afschrijving die wordt ondersteund door de Duitse banken.

Creditcard (8,5%)

In Duitsland zijn de meest gebruikelijke creditcard aanbieders MasterCard, Visa en American Express gewenst. Betalingen met creditcards zijn – evenals in Nederland – niet enorm populair in Duitsland. De populariteit groeit wel gestaag.

Amazon Pay (3,4%)

Amazon is erg populair in Duitsland en ook de betaalservice van het bedrijf wordt door veel Duitsers gebruikt.

SoFort (3,2%)

Nog een methode, die u wellicht wel kent uit België, is SoFort banking. Deze methode wordt ook veel gebruikt in Duitsland en was voorheen bekend onder een andere naam. De stijgende populariteit van deze betaalproviders zorgt ervoor dat steeds meer consumenten verwachten

Giropay, de iDeal van Duitsland

In Duitsland kent men geen iDeal en heeft men dus andere methoden om geld over te maken op internet. Er is tegenwoordig wel een alternatief voor iDeal dat onder de naam Giropay bekend staat. Deze betaalmethode, die we in Nederland niet kennen, werkt net zoals iDeal, maar ziet het er iets minder goed uit. Sommige online consumenten vinden het systeem daarom niet erg handig.

Toch is deze methode het beste alternatief als je in Duitsland gaat winkelen op internet. Net als iDeal is dit systeem snel en betrouwbaar waardoor je eenvoudig online kunt winkelen. De consument hoeft alleen zijn of haar gegevens van de eigen bank in te vullen en vervolgens wordt het bedrag afgeschreven van de rekening.

Payment Service Providers gericht op Duitsland

Als je met de spreekwoordelijke ‘één druk op de knop‘ alle betaalmethodes van Duitsland in je webwinkel wilt integreren, dan kun je het beste werken met een Payment Service Provider (PSP). De PSP software zorgt ervoor dat je alle populaire betaalmethodes aan jouw Duitse klanten kunt aanbieden. De onderstaande PSP’s bieden de genoemde opties aan:

Waar dien je rekening mee te houden als je gaat beginnen in Duitsland?

Als je over de grens online wilt ondernemen, is het soms noodzakelijk om een buitenlands bedrijf op te richten. In Duitsland is dat ook het geval, de regels zijn hier vrij streng, dus houd er rekening mee dat je een hoop papierwerk moet invullen voordat je eindelijk online kunt verkopen aan Duitse consumenten.

Omdat de Duitse wet vrij streng is, is het eerst van belang om een Duits adres te nemen en een Duitse bankrekening. Vervolgens kan je je inschrijven als bedrijf in Duitsland.

Het belang van de juiste betaalmethode

Onderzoeken tonen aan dat consumenten veel verschillende voorkeuren hebben als het gaat om online betalen, dat zal in het buitenland waarschijnlijk niet anders zijn. De meeste mensen kopen alleen bij een webwinkel als de betaalmethode aanwezig is waaraan zij de voorkeur geven.

Als de gewenste methode niet aanwezig is, dan gaat de consument wellicht op zoek naar een andere winkel waar dit wel mogelijk is.

De verschillen en overeenkomsten tussen Nederland en Duitsland

Op het eerste oog verwacht je misschien niet dat het online betalen tussen buurlanden Nederland en Duitsland zoveel kan verschillen. Een eenvoudig en ontzettend populair systeem zoals iDeal, is in Duitsland nog niet echt van de grond gekomen.

Dit komt misschien omdat er juist meer mensen in Duitsland wonen die je allemaal moet overtuigen van één en dezelfde betaalmethode.

Toch zijn er voldoende mogelijkheden om betrouwbaar online je geld over te maken naar een Duitse webwinkel. Wat we hebben gezien is dat ook achteraf betalen hier in een paar jaar een vlucht heeft genomen.

Als je een webwinkel begint in Duitsland, denk er dan aan dat je alle mogelijke betaalmethodes aanbiedt die je klanten wensen, dan is de kans op verkoop een stuk hoger.

Online betalen

Samengevat

Duisters betalen het liefste achteraf maar alternatieven zoals creditcard betalingen en Giropay zijn in opkomst. Als je met 1 druk op de knop alle betaalopties in jouw webwinkel wilt integreren kun je kiezen uit Mollie, Pay en Multisafepay.

Als je meer informatie over dit onderwerp zoekt kun je ook terecht bij de onderstaande websites die wij ook als bron hebben gebruikt:

We kijken uit naar je ideeën

      Laat een reactie achter

      WebwinkelSucces
      Logo