E-commerce kalender

Als webwinkeleigenaar ben je altijd bezig om je webshop helemaal up-to-date te houden. Je kiest nieuwe producten uit, maakt duidelijke foto’s en goede beschrijvingen en de bestellingen worden afgehandeld.
Er zijn veel processen die je afhandelt, dus dan is het wel eens lastig om continu vernieuwend te blijven. Daarvoor is een e-commerce kalender ontzettend handig. Een kalender voor het hele jaar, waarin je al je belangrijke marketingactiviteiten op indeelt. Zo mis je nooit meer iets.
In de E-commerce wereld is iedere dag een feestdag, denk bijvoorbeeld aan internationale koffiedag of internationale pizzadag. Met zoveel dagen is het belangrijk dat je de juiste dagen kiest om in je kalender te zetten die goed aansluiten op jouw webshop.
Soms gebeurt het dat feestdag-campagnes viraal gaan om de verkeerde redenen. Om te voorkomen dat dit bij jouw webshop gebeurt, moet je de juiste gelegenheden kiezen die bij jouw merk en doelgroep passen. Onderzoek de betekenis achter een feestdag en volg je morele kompas.
Een schema voor je webwinkel
Omdat er zoveel (bijzondere) feestdagen in een jaar zijn, kan het lastig zijn om te kiezen welke jij in jouw e-commerce kalender wilt gaan zetten.
Daarom hebben wij hieronder per maand een overzicht geplaatst die jij kan gebruiken bij het kiezen van relevante feestdagen voor jouw kalender. Hier hebben we vooral gekeken naar de grotere/bekendere feestdagen, maar hier en daar zitten ook wat grappige dagen ertussen waar je misschien iets aan kan hebben.
(Bijzondere) feestdagen voor je E-Commerce kalender
Maand | Feestdagen |
---|---|
Januari |
|
Februari |
|
Maart |
|
April |
|
Mei |
|
Juni |
|
Juli |
|
Augustus |
|
September |
|
Oktober |
|
November |
|
December | 5 december: Pakjesavond (Sinterklaas) 24 december: Kerstavond 25 december: Eerste Kerstdag 26 december: Tweede Kerstdag 31 december: Oudjaarsdag |
Seizoenen inplannen voor op je kalender
De seizoenen zijn behoorlijk bepalend met wat mensen kopen. Vooral op het gebied qua kleding natuurlijk. Want wanneer begin jij met je zomercollectie? Plan dit vast vooruit en zet het in jouw kalender voor de webshop. Als je dan wilt beginnen met het aanbieden van je zomercollectie kleding, dan kan je dus ook vast inplannen wanneer je de inkoop hiervoor wilt doen en wanneer of hoe je de collectie extra wilt promoten.
Heb je een webshop met decoratie artikelen? Ook dan is het leuk om artikelen te hebben die passen bij het seizoen. Of verkoop je leuke producten voor in de tuin? In de lente zullen de mensen waarschijnlijk weer wat meer naar buiten gaan. Plan dit in, zodat je helemaal op tijd bent met het aanbieden van je producten.
Vakanties in de e-commerce kalender
Jaarlijks komen er nog een aantal vakanties voorbij. De bouwvakvakantie, de herfstvakantie en kerstvakantie. Veel, vooral kleinere, webwinkels zien tijdens deze vakantiedagen een kleine daling in de verkoop. Ook niet zo gek natuurlijk, want als mensen op vakantie zijn dan gaan ze niet iets bestellen. De periode voor de vakantie kan je echter wel goed meenemen. De meeste mensen kijken uit naar een vakantie en willen er iets leuks van maken.
Heb jij producten die daar iets aan kunnen bijdragen? Gebruik dit! Breng mensen ook op ideeën om voorbereid de vakantie in te gaan. Bied je bijvoorbeeld campingstoeltjes aan? Zorg er dan voor dat je dit voor de zomervakantie even extra promoot. Een gourmetstel is natuurlijk het perfecte aanbod voor een kerstvakantie. Door dit in de e-commerce kalender te zetten, weet je precies wanneer je hierop kunt inspelen.
Inspelen op de feestdagen
Feestdagen zijn net zo belangrijk als vakanties. Het is toch een speciale dag, waar veel mensen aan meedoen. Denk bijvoorbeeld aan Koningsdag. Een groot deel van de mensen gaat dan volledig in oranje en zoekt een leuk evenement op. Zorg dan dat je leuke en originele oranje artikelen hebt! Dit kan met kleding, maar ook met leuke accessoires zoals een paraplu, een gekke bril of schmink.
Deze oranje artikelen kan je tevens weer gebruiken als het Nederlands elftal in een EK of WK zit! Maar ook Pasen verdient een extraatje. Vooral op het gebied van decoratie is het gemakkelijk om hier een extra tintje aan te geven door Paaseieren toe te voegen. Maar als je een webwinkel hebt op het gebied van dieren, dan is dierendag natuurlijk niet over te slaan. Bied leuke verwenpakketten voor dieren aan, zodat mensen hun huisdieren niet kunnen vergeten tijdens dierendag.
Sinterklaas en Kerst in de webwinkel
De belangrijkste dagen zitten waarschijnlijk toch aan het einde van het jaar. Sinterklaas en Kerst worden volop gevierd in Nederland. In de november- en decembermaanden wordt er behoorlijk wat uitgegeven om leuke cadeaus te kopen en om het huis gezellig in te richten tijdens de donkere dagen. Iedere webshop moet hier eigenlijk gebruik van maken.
Want het maakt niet uit wat voor artikelen je hebt, jouw webwinkel heeft ongetwijfeld producten die heel goed als een leuk cadeau gegeven kan worden. Of geef bij iedere bestelling een leuke kerstmuts cadeau, zodat je even een extra sfeer meegeeft! Maak je webwinkel helemaal Sint en Kerst geschikt door een inpakservice te bieden, zodat het cadeautje gelijk overhandigd kan worden. Een webwinkel maakt het de mensen immers gemakkelijk, dus doe er je voordeel mee!
De e-commerce kalender helemaal invullen
Het kost even een beetje tijd om je e-commerce kalender op deze manier in te vullen, maar zie je hoe het jaar zich al aan het invullen is? Een ingevulde e-commerce kalender scheelt uiteindelijk weer heel veel tijd, omdat je de tijd heel effectief en efficiënt kunt besteden. Waarschijnlijk merk je bij het invullen ook dat er tussen bepaalde perioden even niets staat.
Deze periodes kan je weer heel goed gebruiken om een win-actie op Facebook te zetten, of om jouw webwinkel te gaan promoten met advertenties. Het is in te vullen zoals je zelf wilt, zodat het helemaal bij jouw webwinkel past. Maar het allermooiste is dat je het hele jaar actief bent, zonder ook maar een speciale dag te vergeten.
Meer bezoekers met een kalender
Als webwinkeleigenaar ben je van alle markten thuis en houd je jouw webwinkel zo aantrekkelijk mogelijk. Het hele jaar door past het assortiment zich aan, op alle belangrijke dagen en periodes en je weet precies wanneer je dit kunt promoten.
De webwinkel blijft op deze manier heel interessant voor je bezoekers, waardoor de kans groter is dat ze ook weer terugkomen. Zo genereer je meer bezoekers, meer interactie en waar het natuurlijk allemaal om draait: Meer bestellingen.
Het hele jaar is je al webwinkel klaar
Ben jij al klaar voor het komende jaar? Weet jij al hoe je de webwinkel winterklaar maakt? De e-commerce kalander is zelf helemaal te maken, zodat je het hele jaar in een overzicht hebt. Je bent altijd op tijd voor de nieuwste collectie en je weet precies wanneer de webwinkel oranje mag kleuren. De donkere dagen voor Kerst kunnen niet vroeg genoeg beginnen, want jij bent er al helemaal klaar voor!