E-mail Marketing

← Terug naar Webwinkel Marketing

Het kost veel minder om aan een bestaande klant iets te verkopen dan om een nieuwe klant te werven. Het gekke is dat veel webwinkels dit lijken te vergeten. Ze zijn druk bezig om nieuwe klanten te krijgen (waar natuurlijk niets mis mee is) maar vergeten hun bestaande klanten.

Bestaande klanten kun je het makkelijkst bereiken via een nieuwsbrief (tegenwoordig is social media ook prachtig instrument). Het is dus belangrijk dat je een tevreden klant aan je bindt zodat je hem later nogmaals kunt benaderen. E-mail marketing is een uitstekende manier om dit te doen, het is kosteloos en je bereikt de klant direct!

e-mail marketing

Is e-mail marketing dood?

Veel mensen geloven niet meer in e-mail marketing omdat ze ergens gelezen hebben dat slechts een paar procent van de mails maar geopend wordt. Dat betekent echt niet dat het helemaal geen nut heeft. We raden je daarom zo snel mogelijk aan om te beginnen met het opbouwen van een e-mail lijst, hoe meer adressen, des te meer sales! Bovendien schrijven je klanten zichzelf in voor de nieuwsbrief waardoor ze wel degelijk interesse hebben in wat je te vertellen hebt!

effect-emailmarketing

Het valt echter niet te ontkennen dat veel mensen tegenwoordig een inbox vol spam krijgen. Zorg er daarom voor dat jouw nieuwsbrieven eruit springen met pakkende titels en verleidelijke aanbiedingen. Als je de lezen zo ver krijgt om de e-mail te openen moet je hem of haar ook nog overtuigen om door te klikken naar je webwinkel. Verstuur je nieuwsbrief regelmatig maar niet overdreven vaak zodat je zelf geen spammer wordt!

Waarom e-mail marketing voor je webwinkel?

E-mailmarketing, is zeker in verhouding met andere marketing methoden,  erg goedkoop en snel. Een mailtje is namelijk binnen een paar minuten opgesteld en verzonden en de kosten om 10.000 e-mails te verzenden zijn nog geen 15 euro. Je betaalt verder niets voor de kliks op je mail en de links naar je website! Het effect van e-mail marketing is bovendien uitstekend meetbaar wat we hieronder verder uitlichten, je kunt tot op de euro nauwkeurig meten wat elke nieuwsbrief opgeleverd heeft!

E-mail marketing is bovendien een hele directe manier om je klanten te benaderen. De meeste Nederlanders controleren hun mail minimaal één keer per dag wat een uitstekende kans biedt om in beeld te komen. Hiervoor moet je natuurlijk wel verleidelijke koppen en teksten gebruiken om op te vallen tussen de vele concurrenten.

Wanneer kan je een klant mailen?

In dit artikel hebben we het voornamelijk over de nieuwsbrief als vorm van e-mail marketing maar in feite is elke e-mail die je de klant stuurt een onderdeel van je marketing. Hieronder een paar voorbeelden van momenten wanneer je een klant kunt mailen. Zorg er wel voor dat je niet overdrijft waardoor je als een spammer wordt gemarkeerd.

blog-schedule-email1

– Een x aantal dagen om hem te vragen of hij tevreden is en een review wil achterlaten.
– Wanneer je nieuwe (verwante) producten hebt.
– Wanneer er een speciale dag is (kerst, moederdag, sinterklaas enz).
– Wanneer je een speciale aanbieding hebt.
– Wanneer hij/zij jarig is (hiervoor heb je natuurlijk wel zijn geboortedatum nodig).
– Wanneer je iets nieuws te melden hebt.

Meestal werkt een combinatie van het bovenstaande het beste! Grijp deze momenten aan om je klanten te mailen en je krijgt al gauw meer kliks naar je webwinkels. Dit zijn ook nog eens super relevante bezoekers die al bekend zij met je webwinkel.

Verstuur een nieuwsbrief

Naast de vele momenten voor het versturen van een e-mail naar je klant kun je er ook voor kiezen om regelmatig een nieuwsbrief te versturen, bij voorkeur op een vast moment. Je kunt bijvoorbeeld elke maand of zelfs elke week een nieuwsbrief versturen. Dit kost niet veel tijd maar zorgt wel voor een stabiel verkoopkanaal!

Hoe bouw je een nieuwsbrief op?

Een nieuwsbrief bestaat meestal uit een paar vaste onderdelen zodat de nieuwsbrief snel aangepast kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aanbiedingen en een kortingscode bijvoorbeeld. Natuurlijk vermeldt je ook je logo en social media pagina's in je nieuwsbrief.

Introductietekst

Begin met een introductie tekst over je webwinkel. Neem hierin een paar zinnen op de eenvoudig zijn aan te passen om de nieuwsbrief actueel te maken. In deze introductietekst kun je ook nog een keer de USP's van je webwinkel opnemen, denk aan de gratis verzending of mogelijkheid om achteraf te betalen bijvoorbeeld.

Actuele aanbiedingen

Een nieuwsbrief werkt het best als je de actuele aanbiedingen hierin opneemt, dit geeft de lezer een reden om je nieuwsbrieven elke keer te openen. Als je elke maand nieuwe aanbiedingen of acties hebt kun je deze bijvoorbeeld eenvoudig toevoegen aan je nieuwsbrief.

nb voorbeeld

Actuele kortingscode

Naast aanbiedingen kun je natuurlijk ook met een kortingscode werken. Je moet natuurlijk wel elke keer een nieuwe kortingscode verzinnen, voor gratis verzending of korting op een bepaald product bijvoorbeeld. Het is helemaal goed als je de kortingscode exclusief en persoonlijk maakt voor elke lezer. Een persoonlijke mail met een eigen kortingscode voelt als een cadeau bijna!

Blog- en nieuwsberichten

De nieuwsbrief is ook een uitstekend middel om je lezers op de hoogte te brengen van het laatste nieuws over je bedrijf en de ontwikkelingen in de markt. Als je deze zaken al bijhoud op een blog dan kan je eenvoudig een voorproefje en een link van de berichten opnemen. Dit zorgt er ook voor dat je nieuwsbrief een beetje ‘nieuwswaarde' krijgt!

Social Media

Als laatste neem je natuurlijk ook gelijk buttons naar je social media pagina's op. Voeg ook de mogelijkheid toe om de nieuwsbrief te delen op social media. stuur door

E-mail Marketing Software

Je kan natuurlijk je mailtjes versturen via een e-mailprogramma als Outlook. Dit is niet echt professioneel en komt amateuristisch over. Vooral bij een groot aantal abonnees kan dit problemen opleveren met de spamfilters. Beter is om gebruik te maken van speciale e-mail marketing software.

Het voordeel van deze software is dat:

  • Je de e-mails kun personaliseren;
  • Grote mailings geen probleem zijn;
  • De mails bijna altijd goed aan komen (geen probleem met spamfilters);
  • Het meten van links in de mailing mogelijk is.

Tip: gebruik Mailchimp!

e-mailmarketing-mailchimp
Zelf ben ik erg tevreden over MailChimp. MaiChimp is gratis te proberen en er zijn goede koppelingen mogelijk met Magento waarmee je een nieuwsbrief box op je webwinkel kunt installeren. Zo kan de bezoeker zich gelijk opgeven via je webwinkel en het wordt opgeslagen in Mailchimp.

Via Google zijn nog vele andere alternatieven te vinden (zoeken op ‘e-mail marketing software'). Zeker als beginnende webwinkelier hoef je eigenlijk niet verder te zoeken. Zoals je hieronder zult ontdekken biedt Mailchimp alles wat je nodig hebt.

De voordelen van Mailchimp

Mailchimp is tegenwoordig het meest populaire programma voor e-mail marketing en dat is natuurlijk niet voor niets. Laten we eens kijken naar die voordelen die Mailchimp te bieden heeft.

Lage kosten

Als je net gaat beginnen met een nieuwsbrief campagne dan wil je natuurlijk niet te veel uitgeven. Mailchimp biedt uitstekende mogelijkheden hiervoor, je kunt tot 1000 nieuwsbrief leden gratis gebruik maken van alle mogelijkheden van Mailchimp. Zodra je meer leden krijgt betaal je een tientje (in dollars) per 1000 leden.

Eenvoudig op te zetten

Een nieuwsbrief is met Mailchimp zeer eenvoudig op te zetten, zelfs als je een leek bent op dit gebied kunt je het programma in een dag of twee onder de knie krijgen. Je kunt bovendien gebruik maken van talloze bestaande templates waarmee het inrichten van je nieuwsbrief een fluitje van een cent wordt. Je kunt ook je eigen template opslaan en elke keer aanpassen wat een hoop tijd scheelt!

mailchimp opzet

Autoresponders

Om het maximale uit je e-mail lijst te halen kunt je Autoresponders inzetten. Je kunt bijvoorbeeld gelijk na inschrijving op een nieuwsbrief waarbij je het nieuwste lid welkom heet. Bedenk ook gelijk een aanbieding of een kortingscode waarmee je het nieuwste lid aanspoort om een bestelling te plaatsen. Scapino geeft je bijvoorbeeld gelijk een kortingscode van 5 euro bij inschrijving op de nieuwsbrief.

Meetbaar

Meten is weten en dat geldt zeker voor e-mail marketing. Als je gaat beginnen met e-mail marketing dan is het verstandig om goed in de gaten te houden wat het precies oplevert. Professionele tools zoals Mailchimp geven je precies inzicht in het effect van je e-mails. Je ziet exact hoe vaak de mails geopend worden en hoe vaak er doorgeklikt wordt naar je webwinkel! Aan de hand van je metingen kun je weer verbeteringen in je e-mails doorvoeren!

 

← Terug naar Webwinkel Marketing

Reageer

Hulp nodig bij dit onderwerp? Bezoek het Webwinkel Forum waar de WebwinkelSucces Community elkaar graag helpt!
  1. Beantwoorden

    Beste Kees,

    Graag informeer ik je over het bestaan van Combidesk (https://combidesk.com).
    Deze nieuwe partij ontwikkelt diverse koppelingen voor o.a. CCV Shop.

    Recentelijk is een koppeling tussen CCV Shop en MailChimp beschikbaar gesteld in de nieuwe App Store van CCV Shop. De koppeling kan ook rechtstreeks worden uitgeprobeerd op:
    https://combidesk.com/combi/#/combimaker/ccvshop/mailchimp

    Zou je dit bericht kenbaar willen maken op je blog?

    Hartelijk dank en vriendelijke groet,
    Tim Fabels

  2. Beste Kees, ik lees je blog met veel plezier. Dit was ook hoofd breken voor mij. In de webshop die gehost word door shoptrader is er een ingebouwde nieuwsbrief module. Dit werk echter voor geen meter. Ben gaan surfen en kwam op https://www.ymlp.com/nl/ is het ook bekend bij je?

    In ieder geval werk het wel voor mij. Makkelijk en simpel een brief in elkaar te zetten, en de resultaat mocht er zijn, ja kan zien hoeveel kliks en bounces je krijgt. Merkte elke keer orders als de nieuwsbrief werd verzonden.

    Groeten, Glenn

Blogberichten over dit onderwerp